Social Icons

Selasa, 13 November 2012

Hati-Hati Dengan Perkataan

...maka firman TUHAN kepada Elifas, orang Teman: "Murka-Ku menyala terhadap engkau dan terhadap kedua sahabatmu,..., ...supaya Aku tidak melakukan aniaya terhadap kamu, sebab kamu tidak berkata benar tentang Aku seperti hamba-Ku Ayub." (Ayub 42:7-9)

Demikian juga kamu, hai isteri-isteri, tunduklah kepada suamimu, supaya jika ada di antara mereka yang tidak taat kepada Firman, mereka juga tanpa perkataan dimenangkan oleh kelakuan isterinya. (1 Petrus 3:1)

Tadinya, di tengah-tengah kesengsaraannya, Ayub tetap bergumul dan berdoa ke hadapan Tuhan. Tetapi perkataan teman-temannya justru memancing Ayub keluar dari hadirat Tuhan dan terlibat diskusi. Jangan mengusik teman yang sedang berurusan dengan Tuhan.

Doakan dengan diam-diam, jangan memancing pembelaan diri yang kemudian akan menjadi perdebatan. Kita lebih senang mengoreksi dengan perkataan, padahal perkataan berpotensi membuat permasalahan tambah ruwet.

Kita pikir kehendak Tuhan atau jalan Tuhan itu hanya satu jurusan, padahal kenyataannya 'multi jurusan.' Doakan mereka, itu yang paling penting dan paling bermanfaat.

(Disalin dari Renungan Harian "Dari Hati Sang Raja" oleh Pdt. Petrus Agung Purnomo)
 

About Me

About Me
FACEBOOK TWITTER
LOGIN
Email:me@stefanussusanto.org

WELCOME IN THIS SITE

JOIN MAILING LIST HERE

VISITOR NOW